Tekening en berekening van mast, rondhout en tuigage
De tuigage van een schip is altijd onderhevig aan de elementen van het weer. Zo ontkomt men er niet altijd aan om een rondhout te vervangen daar deze niet meer voldoet aan de eisen of domweg niet meer veilig is voor het desbetreffende doel.
Voor de zeilende beroepsvaart is sinds enkele jaren de verplichting dat wanneer er een rondhout bijvoorbeeld een mast wordt vervangen door een ander materiaal, dat er een tekening met sterkte berekening moet worden overdragen aan de keuringsinstantie.
Ook in de pleziervaart worden masten en rondhouten vervangen. De schepen die met 12 personen of minder varen zijn nog niet verplicht om hun tuigage te laten inspecteren. Maar ook daar wil men dat de mast met haar tuigage wel veilig is. Ook hier zal in de toekomst een de regelgeving gaan veranderen. Wees hier tijdig op voorbereid en voorkom onaangename verrassingen.
Kijk ook eens op Rondhouten maken een ambacht.

Bouwbegeleiding
Naast tekening en berekeningen van uw tuigage komt ook bij een verbouwing wat om de hoek kijken. Natuurlijk gaat men eerst een tekening maken en plannetjes bedenken, maar dit moet natuurlijk wel volgens de gestelde regels gaan. Denkende aan brandwerende eisen, elektra, stabiliteit etc…
Een helpende hand in de regelgeving is dan natuurlijk erg handig.
Wilt u weten hoe dit in zijn werk gaat, neem dan gerust contact op.
Bij een begeleiding zal er geen keuring lopen via Service Maritiem.
- De bovenstaande film is een impressie van een verbouwing uit een tijd dat Service Maritiem nog een schip had.
- Overweegt u een verbouwing en wilt u daar begeleiding in, dan kan ik u aangaande de regelgeving bij helpen.