• darkblurbg
  • darkblurbg
  • darkblurbg

Wat doet Service Maritiem.

  • Mast/ tuigage inspectie met evt ter plekke assistentie tot oplossingen en reparatie's

Pennenbank op maat gemaakt door Service Maritiem Vochtmeting/ inspectie aan een mast rot aan mastvoet Nieuwe mast blokken en masten

Sinds er zeilschepen varen is men onderhevig aan het onderhoud van zijn/haar masten en tuigage.

Na vele jaren op zee en binnenwateren gevaren te hebben met verschillende schepen ben ik mij gaan richten op controle en reparatie van mast en tuigage.

Veiligheid staat hoog in het vaandel bij de zeilvaart en dat wil men natuurlijk zo houden ook.

Naast het optische kijken van de tuigage doe ik ook vochtmetingen en dikte metingen aan de materialen rondom en aan de masten.

  • Houten mast/ rondhout inspectie; Zowel uw mast alsmede gieken, kluiverboom, gaffel etc. kan ik voor u grondig inspecteren middels verschillende technieken op vochtigheidsgraad.  Op deze manier weet u hoe de toestand is van uw rondhout en kunt u indien nodig tijdig ingrijpen.
  • Staal mast/ rondhout inspectie. Ook een stalen mast is onderhevig aan de elementen van het weer en uiteraard zal deze ook moeten worden onderhouden. Door de mast goed te inspecteren en te onderhouden zal het voor lange tijd goed gaan, doch is het verstandig om uw mast eens door te laten meten op wanddikte. Zo bent u zeker van dat de mast niet van binnenuit weg roest. Middels meet-apparatuur kan ik zonder het weg halen van de laklaag op een stalen mast de dikte van het staal meten.
  • Mast en tuigage keur; Een volledige keur met certificaat kunt u met een vertrouwd gevoel aan Service Maritiem overlaten. Via het NBKB ontvangt u uw certificaat zodat u weer voor de eerst volgende jaren qua papier werk alles weer op orde is.

Kosten en wat krijgt u daar voor:

  • Bij aankomst ga ik direct met de mast & tuigage keur aan de slag. Van de eigenaar of schipper wordt verwacht dat het schip bij een plek ligt dat er een kraan staat die gebruikt kan worden om omhoog te kunnen voor de inspectie bovenin. Dit werd vroeger middels een boodsmansstoeltje gedaan, maar gezien de veiligheid wordt dit niet meer gedaan. 
  • Het is raadzaam voor de schipper of eigenaar wanneer deze mee omhoog gaat dat hij/zij een tuigje aan heeft. Vaak heeft de kraan drijver deze voorhanden.
  • Na controle wordt er een rapport opgemaakt die u dan ook binne 24 uur krijgt ( Er kan zelfs ter plekke een werklijstje opgemaakt worden ). Dit rapport wordt doorgestuurd naar het NBKB die nadat alles is goedgekeurd het certificaat voor u opmaakt.
  • Kosten expertise : € 75,= per uur exlusief de BTW.
  • Naast de expertise komen nog de kosten van de certificering er over heen.
  • Voor meer info omtrent betaling extra verwijs ik u naar de site van het NBKB.
  • Voorrijkosten: 25 cent/ kilometer.

Er wordt gewerkt volgens de gestelde eisen ES-TRIN die gelden voor de professionele binnenvaart

mocht er een reparatie achter uw mast of tuigage weg komen wat ter plekke opgelost kan worden dan kan ik daar evt direct op in springen.