• darkblurbg
  • darkblurbg
  • darkblurbg

Op deze pagina laat ik enkele nuttige tips zien hoe het moet en hoe niet.

Het borgen van een sluiting.

Hier laat men tijdens de bootsman opleiding op de Enkhuizer zeevaartschool zien hoe dit in zijn werk gaat. >>> Link

Branchenorm BBZ

Een branchenorm omschrijft de risicovolle onderdelen aan boord van zeilschepen en de maatregelen die getroffen moeten worden om de risico's te verkleinen. Het beschrijft wat elke schipper minimaal zou moeten weten. Een veiligheidswerkgroep heeft zich in eerste instantie op masten en rondhouten gericht maar zullen in de toekomst voor verschillende onderdelen normen gaan opstellen. Het veiligheidsplatform heeft een lijst opgesteld waarmee werkgroepen aan de slag gaan om te komen tot een nieuwe branchenorm.  Op de agenda staan opleiding aan boord, staand en lopend want,en veiligheidsinstructies aan gasten. 

De opbouw van de normen zal grotendeels gelijk zijn.
1. Risico Analyse
- Identificeer de kritieke plekken
- Wat zijn gevolgen als het mis gaat?
2. Inspectie
- Hoe kun je de kritieke plekken het beste inspecteren? 
- Hoe vaak en wanneer moet je minimaal inspecteren? 
3. Beoordeling
-Wat is de staat van het onderdeel?
4. Verslaglegging

Bijgaand een linkje met de branchenorm die gratis verstrekt wordt.

Veiligheid Aan Boord

Onderstaand een link van Veiligheidskompas.

  • Dit is het kenniscentrum voor de chartervaart met onderwerpen die te maken hebben aangaande de veiligheid aan boord wat hier word verzameld en gedeeld.
  • De informatie richt zich op bemanningen en eigenaren van schepen en leerlingen van de Enkhuizer Zeevaartschool.

Een veilige tuigage

Conservering en afwerking van houten masten 
Regelgeving aangaande de zeilend beroepsvaart

Preventief testen van verstagingen onder spanning.

Dit artikel is tot stand gekomen als co-productie van het tijdschrift Zeilen en het ZeilersForum

Volgens de officiële richtlijn dien je een verstaging eens in de 15 jaar te vervangen. Sommige verzekeraars eisen zelfs eens per 10 jaar. Maar wat als de verstaging op het zicht er nog goed uit ziet. Techneut en fanatiek zeiler Erik Snel en jachtontwerper Erik de Jong bedachten dat zoiets ook anders moet kunnen. Kun je verstaging ook testen zonder het kapot te trekken?