• darkblurbg
    Meten is weten
  • darkblurbg
    Tussentijdse meting beroepsvaart en meer
  • darkblurbg
    CVO/ CBB vlakrapportage

Kloppen, kijken, meten en weten...

Bij een stalen schip wordt altijd eerst begonnen met het afkloppen van het schip om evt. zwakke of verdachte plekken te ontdekken. Ook aan de binnenkant wordt zo goed mogelijk gekeken naar de staat van het schip. Namelijk corrosie komt vrijwel altijd van binnen uit.  

Vervolgens meet ik de dikte met een ultrasoon meetinstrument.  Hierbij hoeft slechts aan één zijde van het materiaal gemeten te worden en hoeven er dus geen gaten in het schip geboord te worden. Bij een ultrasone vlakdiktemeting (huiddikte meting) wordt namelijk de plaatdikte gemeten van een stalen, ijzeren - of aluminium schip onder de waterlijn. Dit is natuurlijk ook mogelijk boven de waterlijn te laten doen.

Door verflagen heen meten
Hoewel de meter ook door verflagen heen kan meten, meten ik uitsluitend op het kale metaal.

De ervaring leert dat dit de beste manier is om op een boot nauwkeurige meetwaarden te verkrijgen. Met andere woorden... Omdat u zekerheid wilt hebben, verwijderen we het verfsysteem op de meetpunten (ca. 1 cm2 per punt) tot op het blanke metaal.

Rapportage

  • Direct na afloop van de meting worden de bevindingen voor u als opdrachtgever duidelijk en zal het één en ander worden doorbesproken.
  • Naderhand zal er een duidelijk expertise rapport worden opgesteld. Hier vindt u o.a. een Stuurboord en Bakboord aanzicht van het onderwaterschip, met hierop de gemeten punten.

Extra service
Tijdens de survey wordt er ook gekeken naar de klinknagels, anodes, speling schroefas, de schroef, de boegschroef, de roerlagers en het roerblad.