• darkblurbg

Er gebeurd altijd wel wat aan boord van de Avondrood, maar ook aan land zitten we niet stil en dus willen we u dat graag vertellen wat ons drijft in deze mooie wereld van scheepvaart

Red de Hollandsche Zeilvloot

Red de Hollandsche Zeilvloot

Extra maatregelen van de regering zijn noodzakelijk om te voorkomen dat de Nederlandse historische zeilvloot voorgoed verdwijnt. Zij is van grote (cultuurhistorische en economische) waarde voor ons land, maar ook voor alle fans die jaarlijks meevaren. Daarom moeten we nu alle zeilen bijzetten! Met het tekenen van de petitie steunt u de 400 historische schepen die een noodsignaal willen afgeven.

Chartervloot bedreigd in voortbestaan

Chartervloot bedreigd in voortbestaan

De chartervaart wordt hard getroffen door de COVID-19 uitbraak. Geen schip kan nu varen. Door annuleringen van geboekte reizen en restituties zijn veel schepen nu acuut in de problemen. Het vooruitzicht dat social distancing voorlopig bij ons blijft, maakt varen dit jaar welhaast onmogelijk. De ondersteuningspakketten van de regering brengen enige verlichting, maar zullen niet toereikend zijn om de klap van 90 tot 100% omzetverlies op te vangen. Om de vloot te behouden is meer hulp nodig.

Voor zij die mij niet kennen

Voor zij die mij niet kennen

Hallo allemaal. Voor degenen die mij niet kennen of niet weten wat ik doe! Mijn naam is Rob Peetoom en ik ben zelfstandig expert op het gebied van inspecties aan mast & tuigage in de zeilvaart. Ik kan je helpen met de certificering voor mast & tuigage keuringen omdat ik door ILenT erkend ben als expert, in samenwerking met het NBKB.

Corona en de Avondrood

Corona en de Avondrood

De Pandemi dat de wereld momenteel beheerst heeft ons kijhard geraakt. Momenteel zouden we nu heerlijk op water moeten zijn en lekker aan het zeilen zijn, havens ontdekken, genieten, relaxen etc.

Corona

Corona

Service Maritiem is door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) geïnformeerd over de maatregelen welke de overheid heeft genomen om verspreiding van het Corona virus te beperken.

BHV

BHV

Afhankelijk van de risico-inventarisatie, de aard, grootte en risico’s van het bedrijf moet het aantal bhv'ers zodanig zijn, dat men snel ter plaatse kan zijn en de taken naar behoren vervuld kunnen worden. Als er veel gasten of bezoekers (passagiers) zijn kan dit betekenen dat er extra bedrijfshulpverleners ingezet moeten worden.

Mis de boot niet

Mis de boot niet

Verlengen binnenvaartcertificaten De ILT wil het certificeringsproces voor de binnenvaartcertificaten zo efficiënt mogelijk maken voor alle partijen. Er is meer ruimte voor het plannen van onderzoek ter verlenging van certificaten -en- de ILT meldt wanneer een certificaat dreigt te verlopen. Zorg ervoor dat certificaten (doorlopend) geldig zijn, ook omdat overgangsbepalingen alleen van toepassing zijn op geldige certificaten. Meer ruimte voor planning De periode waarbinnen de droogzetting en het onderzoek voor verlenging van het certificaat kan plaatsvinden, is verruimd van 3 maanden naar een jaar. Dit is gedaan om de eigenaren meer gelegenheid te bieden om de onderzoeken op een geschikt moment in hun bedrijfsvoering in te plannen.

Top Host 2019

Top Host 2019

Als aangesloten partner bij Naupar zijn we erg trots om benoemd te zijn tot Top Host 2019. Lelystad, 14 november 2019 - NAUPAR heeft de Tophost 2019 voor de meest gastvrije schippers in de charterbranche bekend gemaakt. Dit jaar stegen maar liefst 13 schepen ver boven het gemiddelde uit. Dat zijn er zeven meer dan vorig jaar en twee schepen, die vorig jaar nog in de gevarenzone zaten, zijn dit jaar ook Tophost geworden! “Een mooi resultaat, reageert Pouwel Slurink, directeur van NAUPAR, we hebben in twee jaar samen met de schippers veel bereikt.”

Stichting Wilde vaart ism met de Avondrood voor een set zwaarden aan het schip

Stichting Wilde vaart ism met de Avondrood voor een set zwaarden aan het schip

De zijzwaarden worden vervangen voor nieuwere zwaarden. Na ruim 30 jaar aan het schip gehangen te hebben wordt het dan echt eens tijd voor vernieuwing. In samenwerking met het project wilde vaart worden deze winter de zwaarden van de Avondrood omgeruild en komen er andere ietwat grotere aan hangen. De jongens die hier aan werken komen binnen bij de stichting wilde vaart.

Team Avondrood

Team Avondrood

Schipper Swinda vaart nog even door op de Avondrood. Super blij zijn we om te horen van Swinda dat ze in 2020 het roer nog een keer in handen neemt. Swinda zal volgend jaar dan ook nog veel meer aan het roer staan, zodat ik Rob Peetoom mij meer kan richten op de service aan de wal richting schip en aanverwante werkzaamheden.

De Avondrood zoekt een maat voor het seizoen 2020

De Avondrood zoekt een maat voor het seizoen 2020

Wij zoeken een enthousiaste maat (matroos) voor het zomerseizoen 2020 vanaf begin april (wellicht in overleg begin Februari ) tot medio oktober voor de tweemast klipper Avondrood. Een actieve zeiler met een goed lopend en geboekt seizoen. Er wordt voornamelijk met Duitse gasten gevaren, waarvan een groot deel jeugd. De Avondrood is een zeilklipper die een capaciteit heeft voor 30 mensen overnachting en 50 mensen voor dagtochten. Het schip vaart voornamelijk lange tochten. ben je handig, leergierig, sociaal ingesteld en hou je van avontuur. Neem dan eens contact op. Mail je cv naar info@servicemaritiem.nl of Bel 06-51507445 Kijk ook eens op https://www.facebook.com/Servicemaritiem.klipperavondrood

NBKB expert

NBKB expert

Rob Peetoom aangesloten lid van het NBKB Een degelijke studie met meer dan 30 ervaring in de scheepvaart komt nu samen.

Mast en tuigage inspectie Service Maritiem

Mast en tuigage inspectie Service Maritiem

Naast het runnen van één van Neerlands mooiste zeilende klipper richt Service Maritiem vanaf 2019 zich ook op andere activiteiten, zoals inspecties uitvoeren van mast en tuigage aan grote zeilschepen. Sinds er zeilschepen varen is men onderhevig aan het onderhoud van zijn/haar masten en tuigage.

Droogvallen met de Avondrood op de waddenzee

Droogvallen met de Avondrood op de waddenzee

Vandaag 16 juli 2018 zijn we van onze ankerplek voor Stavoren vertrokken naar een mooi stukje wad net boven Den Oever. Daar hebben we het schip laten vastlopen op een zandbank om vervolgens droog te vallen. De gasten hebben heerlijk genoten en zo ook de bemanning. Nadat we weer tijdens vloed los kwamen hebben we in de avond met een mooi rood ondergaand zonnetje de haven van Den Oever aangelopen voor een wel verdiende nachtrust.

Hiswa te water

Hiswa te water

‘Wij zorgen graag goed voor onze gasten en ons aansluiten bij de HISWA is een manier om nóg beter voor onze gasten te zorgen dan dat we al deden.

Onderhoud tuigage winter 2018

Onderhoud tuigage winter 2018

In de winter van 2018 is er hard gewerkt aan de tuigage van de Avondrood. Zo hebben we de achterste mast (bezaansmast) vervangen voor een stalen mast. Daarnaast hebben we de complete tuigage nagelopen en vervangen wat vervangen moest worden. Zo zijn bijvoorbeeld alle zeilen naar de zeilmaker gegaan voor onderhoud en hebben we zelfs twee nieuwe kluivers er bij. Naast de tuigage zijn de zwaarden er ook af geweest en weer up to date gemaakt voor een enerverend seizoen. Als laatste in het onderho

Voorstag en veiligheid

Voorstag en veiligheid

Onderhoud en veiligeheid staan hoog in ons faandel. Afgelopen week hebben we de voorstag van de Avondrood vervangen voor een nieuwe en vervolgens ook de spanner en sluitingen die daar bij behoorden vervangen.